Search This Blog

Memahami kaedah istinbat hukum dalam Islam




1) Sumber utama syara' ialah al Quran dan Sunnah Mutawatir (ruj: http://kurauking.blogspot.my/2016/07/memahami-hukum-syariat-dalam-islam.html)


2) Nas syara' dibezakan diantara Muamalat (interaksi sesama manusia) dan Ibadat (ibadah dan amalan khas kepada Allah SWT). Segala urusan Muamalat adalah harus dan selagi tiada dalil yang melarangannya (mengharamkannya) dan segala urusan ibadat adalah haram sehingga terdapat dalil yang membenarkannya.


3) Kategori tahap keyakinan dan ketulenan nas syara' (Qati dan Zanni) dibahagi kepada 4 golongan, iaitu:


A) Qat'i al-tsubut and Qati al Dilalah - Authenticated and Certain in it's meaning


B) Qati al-tsubut and Zanni al- Dilalah - Authenticated but not Certain in it's meaning


C) Zanni al tsubut and Qati al Dilalah - Not Authenticate but Certain in it's meaning


D) Zanni al tsubut and Zanni al Dilalah - Not Authenticate and not Certain in it's meaning


(ruj: http://kurauking.blogspot.my/2016/08/part-2-memahami-hukum-syariat-dalam.html)


4) Memahami tujuan dan objektif syara' (maqasid syariah) dari sudut maslahah yang dibahagi kepada 3, iaitu:


a) Maslahah Dharuriyyah (the basic survival necessities of humanity)


b) Maslahah Hajiyyat (the needs of humanity to alleviate life's hardships and difficulties)


c) Maslahah Tahsiniyyah (human needs that refine and embellish human's lives - by beautification or adding elegance to life)


(ruj: http://kurauking.blogspot.my/2016/08/part-4-memahami-hukum-syariat-dalam.html)


5) Memastikan hukum yang diistinbat tercapai maslahah Dharuriyat al-Khamsah (5 keperluan asas manusia) dalam kategori Maslahah Dharuriyyah;


1. Pemeliharaan agama (hifz al-din)


2. Pemeliharaan jiwa (hifz al-nafs)


3. Pemeliharaan akal (hifz al-a’ql)


4. Pemeliharaan keturunan (hifz al-nasl)


5. Pemeliharaan harta (hifz al-mal)


Jika hukum yang diistinbat tidak capai 5 keperluan asasi ini, maka kehidupan manusia akan susah dan sensara.


(ruj: http://kurauking.blogspot.my/2016/08/part-4-memahami-hukum-syariat-dalam.html)


6) Methodology Ijtihad para Ulama Mujtahid untuk istinbat hukum dalam bentuk fatwa (jawapan untuk masalah agama) ialah;


a) Fiqh - kaedah mengeluarkan hukum dari nas syara'


b) Usul al-Fiqh - methodology yang digunakan untuk kaedah mengeluarkan hukum dari nas syara' oleh para ulama mujtahid (lain mazhab lain methodology)

(ruj: http://kurauking.blogspot.my/2016/05/tools-of-ijtihad-from-various-mazhab.html)


c) Qawaid al-Fiqhiyyah - kaedah yang telah dipersetujui oleh para ulama untuk selaraskan (standardize) kaedah mengeluarkan hukum dari nas syara'.

1. Pemeliharaan ugama (hifz al-din)
2. Pemeliharaan jiwa (hifz al-nafs)
3. Pemeliharaan akal (hifz al-a’ql)
4. Pemeliharaan keturunan (hifz al-nasl)
5. Pemeliharaan harta (hifz al-mal)


7) Jenis-jenis Fiqh yang digunakan oleh para ulama;


A) Fiqh al-Nusus - Ilmu feqah nas-nas syara' untuk mengetahui mana satu nas yang tsawabit (tetap - qati') dan mutaghaiyirat (berubah - zanni) bagi menentukan sesuatu maslahah kepada manusia samada segera atau kemudian. (contoh spt ayat muhkam dan ayat mutasyabihat, hukum takrifi dan hukum wadhi dalam nas syara')


B) Fiqh al-Waqi’ - Ilmu feqah realiti atau semasa untuk memahami sesuatu yang menggelisahkan atau menyusahkan umat Islam yang berhubungan erat dengan kepentingan-kepentingan mereka seperti kemaslahatan masyarakat (sosiologi), politik pentadbiran negara, ekonomik, pertahanan negara dari musuh (tentera) dan apa saja yang dapat memberi manfaat kepada umat Islam, serta mendekatkan mereka untuk kembali kepada kehormatan dan kemuliaan mereka sebagai seorang Muslim.


(ruj: https://www.facebook.com/groups/maqasid.syariah/permalink/10154578961442089/)


C) Fiqh Maalat - Ilmu feqah kesan atau akibat dari sesuatu amalan atau perbuatan. Menyedari hakikat tidak mustahil jika wujud perbuatan yang pada awal kelihatan berpandukan syara’ namun untuk jangka masa panjang ia bakal mendatangkan keburukan samada kepada imej islam ataupun muslim itu sendiri. Begitu juga ada perkara yang kelihatan pada awal seperti mengandungi mafsadah (keburukan).


D) Fiqh Aulawiyat - Ilmu feqah keutamaan (priority) untuk mendahulukan kepentingan yang besar dan kekal atas kepentingan yang kecil dan sementara. Mendahulukan yang rajih dari marjuh. Mendahulukan kepentingan jema’ah atas kepentingan pribadi. Mendahulukan perkara yang darurat (daruriyyat) daripada perkara yang diperlukan (hajiyyat), dan mendahulukan perkara yang diperlukan berbanding dengan perkara pelengkap (tahsiniyyat) dll.


E) Fiqh Muwazanat - Ilmu feqah keseimbangan untuk membuat pertimbangan diantara kebaikan (maslahah) dan mafsadah (keburukan). Choose lesser of the two evil.


F) Fiqh Taghyir - Ilmu feqah perubahan untuk penguasaan terhadap situasi yang berubah seperti perubahan zaman, tempat, individu, dan masyarakat setempat (uruf).


G) Fiqh Ikhtilaf - Ilmu feqah memahami perbezaan pendapat para ulama silam dan kontemporari dari sudut:


i) tabi’at agama, adanya ayat-ayat mutasyabihat yang memang menuntut kita untuk berijtihad.


ii) tabi’at bahasa, adanya pemahaman yang berbeda dari makna yang terkandung.


iii) tabi’at manusia dan tabi'at pemikiran. Diantaranya seperti:


a) membanggakan diri dan kagum pendapat sendiri
b) buruk sangka dan mudah menuduh orang tanpa bukti
c) egoisme dan kedengkian mengikuti hawa nafsu
d) fanatik kepada pendapat orang, mazhab atau golongan
e) fanatik kepada negeri, daerah, partai, jama’ah atau pemimpin
f) masalah ilmiah dari aliran yang berlainan


iv) tabi’at alam dan tabi'at kehidupan. 

Apabila Allah SWT berkehendak, nescaya dengan mudah Allah SWT menjadikan seluruh agama menjadi satu tanpa adanya perbezaan sedikitpun. Akan tetapi Allah SWT telah jadikan manusia dalam pelbagai bangsa dan puak agar manusia dapat berkenal-kenalan dan hidup bertoleransi dan sepakat secara harmoni dan sejahtera walaupun terdapat perbezaan tabi'at alam dan kehidupan. 


8) Usul al-Fiqh - ruj: Usul al-Fiqh


9) Qawaid al-Fiqhiyyah - ruj: http://kurauking.blogspot.my/2016/06/usul-fiqh-qawaid-al-fiqhiyyah.html


10) Akhir sekali, janganlah bersikap Ghuluw (melampau dalam agama) - (ruj: http://kurauking.blogspot.my/2016/07/janganlah-bersikap-ghuluw.html)


Inilah 10 langkah bagaimana para ulama mengistinbatkan hukum dalam bentuk fatwa...


Wallahu'alam





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.